Reklamation & garanti

När du handlar hos extraljusexperten.se har du enligt Konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt. Utöver den lagstadgade reklamationsrätten lämnar Extraljusexperten garanti på alla varor, i normalfallet 5 år om inte annat anges. Reklamations- och garantirätt kan inte överlåtas. Reklamationsrätten omfattar ursprungliga fel men inte fel som uppkommit på grund av normalt slitage. Med den utökade garantin förbinder sig Extraljusexperten att ombesörja att varan fungerar felfritt under hela garantitiden. Dock inte för fel som uppkommit genom att varan har monterats på ett felaktigt sätt, genom onormalt slitage eller att varan har ändrats från sitt ursprungliga utförande.

Reklamera en produkt

För att påbörja ett reklamationsärende ska det mejlas till info@extraljusexperten.se.

Vi kan inte handlägga reklamationer som meddelas via telefon. Orsaken är att reklamationsärenden vanligtvis innebär att vi behöver se bilder på felet, samt i många fall diskutera en lösning med våra tekniker och tillverkaren innan vi kan återkomma med den bästa lösningen på problemet.

För så kort hanteringstid som möjligt skall mejlet innehålla:

  • Order nr och mejladress
  • Bilder på den felaktiga produkten
  • Beskriv orsak till reklamtion så detaljerad som möjligt

Transportskador

Om du ser att varan är skadad vid leveranstillfället så anmäl det direkt till ansvarig transportör. Om du upptäcker att varan är skadad när du packar upp den så anmäler du den till oss genom att mejla till info@extraljusexperten.se. Detta ska göras snarast möjligt, dock senast fem dagar från mottagningsdatum.

Bifoga ett foto på transportskadan samt ordernummer och mejladress för att förkorta hanteringstiden.

Extraljusexperten kommer omgående skicka en ny vara kostnadsfritt och ansvara för reklamationsprocessen med berörd speditör.

Bokningsvillkor för verkstadstjänster

Retunera en vara

För att retunera en vara ska det mejlas till info@extraljusexperten.se.När du fått din förfrågan godkänd skickar vi ut en retursedel till din mejl (kolla skärpposten om den inte hamnar i inkorgen). Upphätmning av ditt returgods bokar du via Bring 0770-113300. Väger paketet under 19kg lämnas paketet in på närmsta Bring ombud.

Mejlet ska innehålla:

  • Order nr och mejladress
  • Artikelnummer på varan
  • Returorsak

Utbetalning av retunerad vara

En återbetalning sker efter att varan inkommit till Extraljusexperten samt att varan anses vara i nyskick. Återbetalningen sker till ditt valda betalsätt vid köpet av varan.

Hur hanterar vi din reklamtion?

När felets art och omfattning fastställts kommer varan att behöva skickas tillbaka. Du kommer få en returfraktsedel som du använder när du skickar tillbaka varan.

Ångra mitt köp

Enligt distansavtalslagen (2005:59) har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din beställning förutsatt att du inte ingått avtalet i någon av Extraljusexperten lokaler. Vill du utöva din ångerrätt skicka ett meddelande till info@extraljusexperten.se där det tydligt framgår att du vill ångra ditt köp. När vi hanterat ditt ärende får du tillbaka en returfraktsedel som du använder för att utan dröjsmål (senast inom 14 dagar) returnera varan. Köparen är skyldig att bekosta returleveransen och säljaren är skyldig att betala tillbaka hela köpeskillingen senast 14 dagar efter det att varan fåtts i retur. Kom ihåg att spara eventuellt kolli-id så att försändelsen blir spårbar samt kvittens vid inlämnandet.

Det är även möjligt att ladda att ladda ner en ångerblankett hos konsumentverket. Fyll i den och skicka den i ett mejl till info@extraljusexperten.se. Du kan ladda ner konsumentverkets blankett här.

Returhantering

En återbetalning kan ske efter att varan inkommit till Extraljusexperten och dess skick kontrollerats och befunnits vara i nyskick. Avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning kommer att göras till följd av att du hanterat varan mer än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion

Återbetalning

Har du betalt via Klarna sker återbetalningen till ditt valda betalsätt, antingen faktura, direktbetalning, delbetalning eller kortbetalning. Det kan ta upp till 10 bankdagar innan Klarna genomfört din återbetalning. Oftast går det snabbare än så. För företag och vid fakturabetalning skapas en kredit.

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen på vår webbplats